受け継がれてきた伝統

A TRADITON PASSED DOWN

石川県には「木地の山中」「塗りの輪島」「蒔絵の金沢」と称される三つの産地があります。その名の通り挽物木地においては、全国でも他の追随を許さぬ完成度を誇ります。その源流は天正年間(1570年〜1592年)越前の国から山伝いに、加賀市山中温泉の上流約20Kmの真砂という集落に、諸国山林伐採許可状を持った木地師の集団が移住したことに始まります。
その後、天保年間(1830年〜1844年)の蒔絵師「会津屋由蔵」、弘化年間(1844年〜1848年)の糸目挽きの名工「蓑屋平兵衛」、近代に入ってからは加飾挽きの名工「築地良太郎」らの努力により山中漆器発展の基礎が築かれました。

Ishikawa Prefecture has three areas of production called “Yamanaka of Woodworking,” “Wajima of Lacquering,” and “Kanazawa of Lacquer Decoration.” As the names imply, we are proud of our unrivaled level of perfection in the field of wood work in Japan. The origin of Yamanaka Lacquerware began in the Tensho era (1570 – 1592) when a group of woodcutters with a logging permit moved from the country of Echizen to the village of Masago, about 20 km upstream from Yamanaka Hot Spring in Kaga City. Later, the foundation of the development of Yamanaka Lacquerware was laid by the efforts of Yuzo Aizuya, a maki-e lacquer decorator in the Tenpo era (1830 – 1844), Heibei Minoya, a master of itomebiki, one of the wood turning techniques for decorating, in the Koka era (1844 – 1848), and Ryotaro Tsukiji, a master of wood turning decoration in general in the modern era.

轆轤挽き

WOOD TURNING WORKS

全国一の「轆轤(ろくろ)挽き」産地である山中は、卓越した技を持つ木地師によって支えられています。 合口物などの精度を高める「縦木取り」、木地が透ける程に薄い「薄挽き」、無数に施される筋「千筋」などの加飾挽きは山中独自の技術であり、山中の木地師にしか成し得ません。

Yamanaka has grown as a town famed for its wood turning production areas across the country, thanks to its exceptionally skilled wood-turners. Wood-turners here have developed techniques unique to Yamanaka, and are the only ones who can accomplish the high level of wood work that our original products show, such as Tatekidori, which uses wood that has been cut across the longitudinal grain to produce an excellent fit, Usubiki, a skill to turn the wood so thin that you can see through it, and Sensuji, one of the wood turning techniques for decoration.

拭漆

WIPING LACQUERWARE

漆を塗っては拭き取る作業を何度も繰り返す度に透明感のある光沢が増し、木目を鮮やかに美しく浮かび上がらせます。 我戸幹男商店では、拭漆でしか味わえない天然木の存在感をご提供するために、精魂込めて日々勤しんでおります。

Each time a craftsman repeats the series of processes of applying and wiping off the lacquer over and over again, the clear look on the surface of the product is refined, and the beautiful wood grain comes out sharply. We devote ourselves to showing the presence of natural wood that only a wiping lacquer finish can bring out.

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